توسعه خادم‌یاری؛ از خدمت سنتی به خدمت مردمی در آستان قدس رضوی

ام ویک/خراسان رضوی مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی گفت: اگر شخصی اساسا در شبکه خادم‌یاری ما دارای کد نباشد و حتی ثبت‌نام نکرده باشد اما به موجب ارادتمندی خود به امام رضا(ع) کاری انجام داده باشد خادم امام رضا(ع) محسوب می‌شود.

محمدحسین استادآقا ۳۰ آبان ماه، در اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای «خدمت رضوی»، اظهار کرد: در گذشته جریان خدمات صرفا جریان‌های پنج‌گانه‌ای بود که در حوزه خدمت آستان قدس تعریف شده بود که با ایده شهید ابراهیم رئیسی توسعه مفهوم خدمت، خادم و مخدوم به صورت خادم‌یاری شکل گرفت اما قرار بر این نبود که بحث خادم‌یاری موضوع ششمی شود که دارای همان مطالبات باشد، بلکه توسعه خادم و مخدوم به این صورت است که هرکس با عشق و محبت به امام رضا(ع) در هر نقطه‌ای از عالم به مردم خدمتی کند و موجب عمق معرفتی مردم شود از خادمین حرم مطهر رضوی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اگر شخصی اساسا در شبکه خادم‌یاری ما دارای کد نباشد و حتی ثبت‌نام نکرده باشد اما به موجب ارادتمندی خود به امام رضا(ع) کاری انجام داده باشد خادم امام رضا(ع) محسوب می‌شود. به طور مثال موسسه خیریه امام رضا(ع) با نام امام رضا(ع) در حال انجام فعالیت است و هیچ نسبت ساختاری با شبکه خادم‌یاری ما ندارد اما همین که به نام امام رضا(ع) درحال انجام فعالیت است خادم حرم مطهر رضوی شناخته می‌شود.

استادآقا در خصوص اطلاع‌رسانی خدمات آستان قدس رضوی که توسط رسانه‌ها باید صورت گیرد بیان کرد: مجموعه خدمات آستان قدرس رضوی و خدمات بنیاد را کانون خبر و رسانه باید منعکس کند. ما ۱۸ کانون تخصصی یا موضوعی و یک کانون محله‌ای داریم، اما متاسفانه اطلاع‌رسانی آن ضعیف صورت گرفته است و در این زمینه مجموعه افرادی که در ستاد بنیاد هستند باید اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهند و همچنین رسانه‌ها و خبرنگاران باید در کسب این نوع اطلاع‌رسانی‌ها تلاش کنند.

لزوم انعکاس و اطلاع‌رسانی خدمات‌ آستان قدس رضوی

وی افزود: کانون خبر و رسانه آستان قدس رضوی خدماتش را اصولا در سامانه خادم‌یاری ثبت نمی‌کند، این موضوع به لحاظ ریا نکردن آن خوب است اما از این لحاظ که عمومیت جامعه متوجه اینکه این شبکه که آیا در قید حیات است یا خیر، دچار مشکل است و لازمه آن ثبت این نوع خدمات است. همانطور که رهبر انقلاب فرمودند «بسیجی کسی است که تفکر بسیجی دارد و اقدام بسیجی نیز انجام می‌دهد».

توسعه خادم‌یاری؛ از خدمت سنتی به خدمت مردمی در آستان قدس رضوی

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی خطاب به خادم‌یارانی که در حوزه خبر و رسانه فعالیت می‌کنند، گفت: در حوزه خبر و رسانه آستان قدس رضوی باید در ابتدا شبکه‌سازی درستی راه‌اندازی شود؛ چراکه به صورت فردی نمی‌توان این نوع اخبار را پوشش داد؛ لازم به ذکر است ذیل این شبکه‌سازی لزومی ندارد که افراد، از خادم‌یاران اصلی و دارای کد باشند؛ چراکه در همه استان‌ها خبرنگارانی وجود دارند که علاقه به خدمت‌رسانی در دستگاه امام رضا(ع) دارند لذا هر شهرستان باید برای جذب این نوع افراد راه را باز کند.

وی بیان کرد: همچنین تولیت آستان قدس رضوی در خصوص جمع‌آوری نذورات و مشارکت خیرین تاکید دارند که به سراغ متمولین استان بروید و فقط به دو خصوصیت آنان از جمله بد نام نبودن و معلوم بودن منشاء پولی آنان توجه کنید و به دیگر خصوصیات آن‌ها کاری نداشته باشید.

توسعه خادم‌یاری؛ از خدمت سنتی به خدمت مردمی در آستان قدس رضوی

 خادمیاری رسانه‌ای؛ اتفاقی مبارک در آستان قدس رضوی است

محسن هوشمند، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی نیز در این مراسم با بیان اینکه جریان خادم‌یاری رسانه‌ای یکی از اتفاقات مبارکی بود که در آستان قدس رضوی شکل گرفت، اظهار کرد: خدمت در بارگاه امام رضا(ع) دارای سابقه بسیار طولانی بوده و با معنویتی که از وجود امام رضا(ع) برگرفته آمیخته شده است، یعنی خادمی که خدمت می‌کند و همچنین مخودمی که خدمت را دریافت می‌کند همگی از خان کرامت حضرت رضا(ع) برخوردار می‌شوند. همچنین شاهد هستیم افراد زیادی در تاریخ توفیق خدمتگزاری در این بارگاه منور را داشته‌اند.

وی اضافه کرد: شکل‌گیری جریان خادم‌یاری توسعه‌ای در امر خدمت ایجاد کرد و باعث شد فرصتی فراهم شود که هر شخصی در هر نقطه‌ای بتواند به خادمین امام رضا(ع) بپیوندد. در کنار آن شکل‌گیری پویش و جریان اجتماعی «همه خادم‌الرضاییم» به عنوان بستری جدید شکل گرفت و توسعه پیدا کرد.

هوشمند ادامه داد: یکی از ۱۰۰ محصول جریان خادم‌یاری موضوعی تحت عنوان خادم‌یاری رسانه بود که ما امروز شاهد هستیم بیش از ۳۰۰۰ نفر در سراسر کشور با نام و شناسه به عنوان خادم‌یاران رسانه‌ای امام رضا(ع) سامان‌دهی شده‌اند که بخش قابل توجهی از تولیدات رسانه‌ای را می‌توان از طریق مرکز ارتباطات رسانه آستان قدس رضوی و سایر بسترهای ارتباطی ملاحظه کرد.

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره باید نقطه آغاز یا عطفی در فرایند عملیات خادم‌یاران رسانه امام رضا(ع) باشد. با تمام اقداماتی که در مرکز و بنیاد کرامت رضوی انجام شده است قائل به این هستیم که شاید به جهت کم‌کاری‌های ما حتی هنوز ظرفیت اندک خادم‌یاری رسانه به کار گرفته نشده است و حتما افرادی که به عنوان خادم‌یار رسانه‌ای امام رضا(ع) نام‌گذاری شده‌اند و افراد دیگری که علاقه‌مند هستند که به این جمع اضافه شود این نوید را به ما می‌دهد که زمینه، ظرفیت و فرصت این اتفاق را رقم بزنیم.

هوشمند در خصوص انتظاراتی که از خادم‌یاران رسانه‌ای در راستای این راه وجود دارد، گفت: ما ۳ انتظار از خادم‌یاران رسانه‌ای داریم، اولین آن پوشش خدمات گسترده‌ای است که در جریان خادم‌یاری در خود کشور در حال اتفاق است و خوشبختانه امروز خدمات بسیار گسترده‌ای را، کانون‌های خدمت رضوی در استان‌های مختلف به صورت روزانه و به اقتضای شرایط هر روز ارائه می‌دهند.

توسعه خادم‌یاری؛ از خدمت سنتی به خدمت مردمی در آستان قدس رضوی

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی ادامه داد: جریان پویای خادم‌یاری که به نام مبارک امام رضا(ع) است و به صورت مستمر و دائم خدمات را ارئه می‌دهد که اولین اقدام خادم‌یاران رسانه‌ای در این خصوص این است که خدمات آنان را انعکاس دهد و به ترویج فرهنگ خدمت‌رسانی کمک کند. در کنار این موضوع حتما باید معارف وجود امام رضا(ع) در قالب‌های مختلف رسانه‌ای و به صورت هنرمندانه با استفاده از تکنیک‌های جدید بسط و نشر پیدا کند.

وی تصریح کرد: شبکه انتشار و توزیع محتوای رضوی نیز به برکت وجود این خادم‌یاران می‌تواند در تمام کشور گسترش پیدا کند تا بتوانیم از این ظرفیت برای انتشار معارف وجود امام رضا(ع) استفاده کنیم.

پایان خبر ام ویک

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "توسعه خادم‌یاری؛ از خدمت سنتی به خدمت مردمی در آستان قدس رضوی" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "توسعه خادم‌یاری؛ از خدمت سنتی به خدمت مردمی در آستان قدس رضوی"، کلیک کنید.