«خودآگاهی» نخستین گام برای فعالیتهای فرهنگی


استاد حوزه و دانشگاه گفت: هرگونه فعالیت و برنامهریزی فرهنگی باید مبتنی بر شناخت تحلیلی، عمیق، دقیق و همهجانبه از وضعیت موجود باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری ام ویک، حجتالاسلام مجتبی یزدانپرست استاد حوزه و دانشگاه در جمع دانشجویان فراگیر دومین دوره رشد و توانمندسازی ریحانه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب برگزار شد، اظهار کرد: وقتی فردی به خودشناسی میرسد در درجه نخست به آنچه دارد، آگاه میشود؛ بسیاری از افراد به دلیل نبود خودآگاهی دچار هزینههای زیادی در طول زندگی میشوند به این علت که ظرفیتها و نقاط قوت و ضعف خود را نشناخته و بر مبنای خطا و کوشش زندگی کردهاند.
معاون پیشین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: در فضای فرهنگی هم باید با شناخت کافی وارد عرصه شد و هرگونه فعالیت و برنامه ریزی فرهنگی باید مبتنی بر شناخت تحلیلی، عمیق، دقیق و همه جانبه از وضعیت موجود باشد. به هر میزان وضعیت موجود بیشتر و بهتر شناخته شود، امکان طراحی و اجرای مطلوب برنامهها و فعالیتهای فرهنگی مناسب، بیشتر خواهد بود.
وی اضافه کرد: مخاطبان مدیریتهای فرهنگی، انسانها هستند. شناخت انسان ها، در واقع، شناخت روحیات، نیازها، قابلیت ها، تواناییها و ویژگیهای آنان است. مراد از مخاطب شناسی، فقط شناخت شناسنامهای مخاطبان نیست؛ گرچه اطلاع از سن و گستره سنی مخاطبان، نوع خانواده و اموری از این دست تا حدی راهگشای مدیران فرهنگی در طراحی و اجرای برنامههای فرهنگی است.
یزدان پرست گفت: مسیر شناخت وضعیت موجود، شناخت مشکلات و موانع نیز ضروری است. مراد از مشکلات، دشواریها و عوامل مخلّ یا مزاحم فرا روی فعالیتهای فرهنگی بوده که به نوعی بازگشت به موارد قبلی دارد؛ یعنی لازمه شناخت مخاطبان، جریانات و شناسایی مشکلات و تنگناهای فراروی کار فرهنگی است.
استاد حوزه و دانشگاه گفت:اجرای کار فرهنگی که از اهمیت بسیاری برخوردار است و البته عینیت و نمود خارجی نیز دارد، نیازمند دانش، تجربه و ذوق هنری است. به هر میزان مدیر از دانش بیشتری در حوزه مدیریت فرهنگی برخوردار و مطالعات تطبیقی داشته باشد و بیشتر بتواند از یافتههای دیگران بهرهمند شود و خود تجربه کاری مناسبی در حوزه مدیریت فرهنگی و ذوق و خلاقیت کاری داشته باشد، بیشتر میتواند فعالیتها و روشهای ابتکاری و نوی را در جهت دستیابی به اهداف فرهنگی به کار گیرد.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "«خودآگاهی» نخستین گام برای فعالیتهای فرهنگی" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "«خودآگاهی» نخستین گام برای فعالیتهای فرهنگی"، کلیک کنید.