نیاز همزمان به اتوبوس های داخلی و خارجی در پایتخت

نیاز همزمان به اتوبوس های داخلی و خارجی در پایتخت

سخنگوی شهرداری تهران تاکید کرد: شهر تهران در وضعیت فعلی، حداقل به 4000 دستگاه اتوبوس نیاز فوری دارد و تعداد بیشتر از این را باید در افق چند ساله برای تامین اتوبوس در نظر گرفت، این درحالی است که ظرفیت تولید داخل برای تامین اتوبوس کمتر از 2000 دستگاه در یک سال است.

به گزارش ام ویک، عبدالمطهر محمدخانی در یادداشتی به موضوعات مطرح شده درباره اتوبوس های تولید داخلی و خارجی پرداخته که در متن این یادداشت که بر روی سایت شهر قرار گرفته آمده است: 

«مدتی است که دوگانه انتخاب میان اتوبوس های تولید داخل یا اتوبوس های خارجی شکل گرفته است و برخی بدون بررسی دقیق ماهیت این دوگانه، دســت به اظهارنظر می زنند اما برای کشف واقعیت باید از منظر درست به تحلیل این موضوع پرداخت.

شاید در نگاه اول طرح این سوال که آیا باید شهرداری تهران میان تولید داخل یا واردات یکی را انتخاب کند منطقی و عادی به نظر برسد؛ اما نیم نگاهی به وضعیت فعلی حمل و نقل عمومی شهر تهران و آمار موجود، ما را به این نتیجه می رساند که این سوال از اساس غلط است.

شهر تهران در وضعیت فعلی، حداقل به 4000 دستگاه اتوبوس نیاز فوری دارد و تعداد بیشتر از این را باید در افق چند ساله برای تامین اتوبوس در نظر گرفت. طبق طرح جامع ترافیک، تهران باید حداقل 7000 اتوبوس فعال داشـته باشد، اما در وضعیت فعلی حدود 3000 اتوبوس داریم. به عبارت دیگر برای رسیدن به این خواسته باید 4000 اتوبوس تامین شود، حتی برخی برآوردها در مورد نیاز تهران به اتوبوس، عدد 11هزار اتوبوس را نشان می دهند.

در رابطه با تامین نیاز از طریق تولید داخل باید گفت که ظرفیت تولید داخل برای تامین اتوبوس کمتر از 2000 دستگاه در یک سال است. با یک حساب و کتاب ساده مشخص می شود که انتخاب ما نمی تواند میان تولید داخل یا خارجی باشد؛ بلکه شهر تهران همزمان به تولید داخل و خارج نیاز دارد. شهرداری تهران برای رسیدن به نقطه مطلوب تمام راه های پیش رو را رفته و گزینه اول استفاده از ظرفیت دولت بوده است.

شهرداری تمام تعهدات مالی اش را در این بخش انجام داده است، امیدواریم تا پایان سال نزدیک به 400 دستگاه اتوبوس را تحویل بگیریم. مسیر دوم تامین نیاز از طریق تولید داخل است، شهرداری تهران برای 2 هزار و 500 دستگاه قرارداد امضاء کرد. تمام شرکت های تولیدکننده ای که متعهد بودند و کیفیت مناسبی داشتند را مورد بررسی قرار دادیم. برای نمونه با شرکت عقاب افشان قرارداد داریم و تمام ظرفیت خط تولید این شرکت را خریداری کرده ایم.

همینطور توافقی که با شرکت مپنا در مورد اتوبوس برقی داشتیم. شهرداری تهران در مسیر موازی با 2 مسیر ذکر شده، خریداری اتوبوس از شرکت های خارجی را در دستور کار قرار داد. در این مسیر اولویت با خرید اتوبوس های برقی است و در همین راســتا قرارداد خرید 2500 اتوبوس برقی را با شرکت های با کیفیت و شناخته شده چینی بستیم. بنابراین ما نمی توانیم میان تولید داخل یا خارج انتخاب داشته باشیم.

نباید فراموش کرد که میزان تیراژ تولید از سوی تولیدکنندگان داخل در مقایسه با نمونه خارجی قابل مقایسه نیست، ظرفیت تولید شرکتهای چینی در مواردی که ما بررسی کردیم گاهی 10برابر ظرفیت داخلی است، به همین دلیل این مقایسه نمی تواند درست باشد.

در میان شرکت های داخلی با متعهدترین ها قرارداد بسته ایم. شــهرداری نیز به تمام تعهداتش عمل کرد، حتی در مواردی باید فقط قسط اول را پرداخت می کردیم؛ اما قسط دوم را نیز پرداخت کردیم. تولیدکننده داخلی به 2 شکل فعالیت می کند؛ برخی از تولیدکنندگان به درستی در این حوزه فعالیت می کنند؛ اما متاسفانه برخی خودروسازهای معروف داخلی اقدام به واردات اتوبوس های چینی می کنند و از شــهرداری تهران توقع دارند که همان اتوبوس ها را به نام اینکه تولید داخل است، 35درصد گران تر از نمونه مشابه چینی خریداری کند.

در رابطه با این شرکت ها باید گفت که شهرداری تهران هرگز حاضر نیست از جیب مردم به خودروساز کمک کند. در نهایت باید قبول کرد که کمبود اتوبوس در شهر تهران را که منجر به انتظار طولانی مردم شــریف تهران در صف های اتوبوس شده است فقط با اتکا به ظرفیت داخل نمی توان تامین کرد؛ البته این گفته به معنای حذف تولیدات داخلی نیست؛ بلکه شــهرداری تهران تمام ظرفیت تولید داخلی را با 2 شرط (کیفیت و تحویل در زمانبندی مشخص) خریداری می کند.»

پایان خبر ام ویک

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نیاز همزمان به اتوبوس های داخلی و خارجی در پایتخت" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نیاز همزمان به اتوبوس های داخلی و خارجی در پایتخت"، کلیک کنید.