علت آتش‌سوزی جنگل‌های جنوب خرم‌آباد دوباره «انسان» بود – خبرگزاری ام ویک | اخبار ایران و جهان

علت آتش‌سوزی جنگل‌های جنوب خرم‌آباد دوباره «انسان» بود - خبرگزاری ام ویک | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار ام ویک، بهروز دریکوند شامگاه جمعه در گفت‌وگو با رسانه‌ها از اطفای حریق مراتع و جنگل‌های جنوب خرم‌آباد خبر داد و اظهار داشت: با تلاش نیروهای منابع طبیعی و نیروهای مردمی و درخواست مدیرکل منابع طبیعی استان و پیگیری‌های مجموعه استانداری و سازمان منابع طبیعی برای اعزام بالگرد هوا فضای سپاه، علاوه بر بالگرد قبلی، آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های جنوب خرم‌آباد موسوم به «تخت رفه» مهار شد.

وی افزود: بنا بر اظهارات افراد بومی و شواهد و قرائن موجود، متأسفانه درگیری و مشکلات قومی و قبیله‌ای محلی باعث شد که زمین‌های کشاورزی یکدیگر را که هنوز کشت‌ها را جمع نکرده بودند به آتش بکشانند و همین آتش به جنگل‌ها و مراتع سرایت کرد که ساعاتی پیش آتش‌سوزی جنگل‌های جنوب خرم‌آباد پس از چندین ساعت تلاش و کوشش بی‌وقفه و با دمای ۴۴ درجه‌ای تابستان خاموش شد و هم اکنون چندین اکیپ از همکاران در عرصه حضور داشته و در حال پایش منطقه هستند.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، به وجود برخی کلیپ‌ها مبنی بر وجود آتش‌سوزی در منطقه گریزی زد و تصریح کرد: آتش‌سوزی کاملاً مهار و اطفا شده اما آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع خصوصاً در مناطق کوهستانی زاگرس دارای رفتار پیچیده‌ای است و بحث اطفای حریق هم کاملاً تخصصی است؛ پایش مناطق دچار حریق هم به همین خاطر است که در صورت سقوط درختان خشک که دچار حریق شده و ممکن است چندین ساعت تا خاموش‌شدن آنها طول بکشد بایستی پس از اطفا در منطقه حضور داشت تا حریق مجدد شعله‌ور نشود.

دریکوند، گفت: قابل‌توجه هم استانی‌های عزیز، این منطقه کوهستانی و صعب‌العبور بوده و دارای دره‌ها و شیب‌های بسیار تند است که در حالت عادی امکان تردد در آنها وجود ندارد؛ ولی بااین‌وجود همکاران منابع طبیعی با جان‌ودل تا اطفا کامل و تثبیت منطقه، پایش‌های تخصصی را ادامه داده و می‌دهند.

وی با ابراز تأسف از مردمی که این عمل ناشایست را انجام داده‌اند، اظهار کرد: مساحت دقیق پس از پایش و نقشه‌برداری اعلام خواهد شد؛ اما خوشبختانه همان‌طور که از عکس و کلیپ‌ها مشخص است، حریق سطحی بوده و درختان خیلی کم‌آسیب دیده‌اند.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، تصریح کرد: امیدوارم با تلاش همه‌جانبه تمامی مردم در راستای بالابردن فرهنگ عمومی و زیست‌محیطی شاهد همچنین اتفاقات تلخی نباشیم و قطعاً عوامل این حریق‌ها با هر انگیزه‌ای بدانند نه‌تنها شناسایی شده‌اند؛ بلکه به‌زودی تحویل مقامات قضائی داده خواهند شد و برابر قوانین و مقررات با آنها برخورد قاطع و قانونی به عمل خواهد آمد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علت آتش‌سوزی جنگل‌های جنوب خرم‌آباد دوباره «انسان» بود – خبرگزاری ام ویک | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علت آتش‌سوزی جنگل‌های جنوب خرم‌آباد دوباره «انسان» بود – خبرگزاری ام ویک | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.