افزایش خروجی سد زاینده‌رود

افزایش خروجی سد زاینده‌رود

آفتاب‌‌نیوز :

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار داشت: از بامداد امروز جمعه خروجی سد زاینده‌رود و رهاسازی آب به‌منظور تأمین و توزیع آب باغات و اشجار در شبکه‌های آبیاری و انهار سنتی غرب زاینده‌رود افزایش می‌یابد.

وی افزود: مدیریت بحران استان در خصوص عدم شنا در کانال‌های انتقال آب و استخر‌های ذخیره آب کشاورزی، رودخانه‌ها در مناطق غرب و جنوب و بالادست زاینده‌رود و نیز دریاچه سد‌های مخزنی استان به لحاظ خطرپذیر بودن این منابع آبی هشدار می‌دهد.

شیشه‌فروش گفت: کانال‌های انتقال آب به علت شدت‌جریان آب شیب و لغزندگی دیواره و استخر‌های ذخیره آب کشاورزی به علت عمق زیاد شیب دیواره و لایه پوششی لغزنده ژئوممبران محل ایمنی برای شنا نیستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: شدت جریان آب، ناپایداری بستر، سردی آب و جریان گردابی در رودخانه‌ها باعث بروز حوادث غرق شدن افراد در مسیر رودخانه‌ها می‌شود.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۴ مورد حادثه در رودخانه‌ها، کانال‌های انتقال آب و استخر‌های ذخیره آب کشاورزی و داخل باغات شخصی در سطح استان به وقوع پیوسته که منجر به غرق شدن ۱۴ نفر و امدادرسانی سرپایی و انتقال مصدومین به مراکز درمانی توسط عوامل آتش‌نشانی و اورژانس شده است.

افزایش حوادث غرق شدگی در اصفهان

شیشه‌فروش افزود: با افزایش دما و حضور گردشگران در عرصه‌های طبیعی و مجاور منابع آبی حوادث غرق‌شدگی بخصوص روز‌های تعطیل و پایان هفته افزایش‌یافته است. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: برای پیشگیری از وقوع حوادث به شهرداری‌ها، آب منطقه‌ای، جمعیت هلال‌احمر، میراث‌فرهنگی و جهاد کشاورزی ابلاغ شد با استقرار تیم‌های امدادی مجهز به امکانات امداد در آب و گشت و نظارت در مسیر کانال‌ها و رودخانه‌ها و ارائه آموزش‌های لازم به ساکنان و گردشگران در مناطق خطرپذیر اقدامات پیشگیرانه از وقوع حوادث را اجرایی کنند.

وی عنوان کرد: رودخانه‌های خرسان، آب ملخ، ونک در شهرستان سمیرم، رودخانه‌های گوکان، یلان و چشمه لنگان در فریدون‌شهر، رودخانه زاینده‌رود در مناطق غرب استان و باغبهادران و کانال‌های انتقال آب شبکه نکوآباد و سد‌های باغکل خوانسار، ونک و قره قاچ سمیرم، گلپایگان و کوچری، خمیران و سد زاینده‌رود از جمله مناطقی است که باید طرح‌های کاهش خطر نصب حفاظ اطراف کانال‌ها در مقاطع پر خطر اجرایی شود.

شیشه‌فروش تصریح کرد: تاکید شد با نظارت سازمان جهاد کشاورزی نصب حفاظ و تابلوی هشدار و تعبیه طناب نجات در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی توسط بهره‌برداران اجرایی شود و دراین‌رابطه اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم ارائه شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: مالکان باغات شخصی نیز باید در راستای ایمن کردن استخر‌های داخل باغات اقدام کنند.

رودخانه زاینده‌رود از بیستم آبان سال قبل به‌منظور انجام کشت پاییزه کشاورزان استان و آبیاری دوره اول مزارع بازگشایی شده بود و جریان آن پس از تخصیص آب به زمین‌های کشاورزی دوباره قطع شد.

خروجی سد زاینده‌رود سوم فروردین امسال برای نوبت دوم آبیاری مزارع افزایش یافت و آب در زاینده‌رود جاری شد، اما پس از اتمام دوره آبیاری، این رودخانه بازهم رنگ خشکی به خود دید.

در نوبت سوم آبیاری، ۲۸ فروردین امسال خروجی سد افزایش یافت و آب در بخش‌های خشک زاینده‌رود و کلانشهر اصفهان جریان یافت.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "افزایش خروجی سد زاینده‌رود" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "افزایش خروجی سد زاینده‌رود"، کلیک کنید.