اجرای آثار نهایی نخستین رپرتوار استانی تیاتر کاربردی

ام ویک/اصفهان نمایش های راه یافته به مرحلۀ نهایی نخستین رپرتوار استانی تیاتر کاربردی شاهین شهر، از امروز به مدت 4 روز در تالار شیخ بهایی این شهر به روی صحنه خواهند رفت.

مریم معلایی، مدیر امور هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شاهین شهر در گفت وگو با ام ویک و با بیان اینکه امروز، عصر گسترش ارتباطات جهانی است و مهم ترین امکان تیاتر کاربردی، فراهم آوردن شرایط برای تعاملی دوسویه بین مخاطب و یک اثر هنری و نه فقط بین کاراکترها است، گفت: گونه های تیاتر کاربردی شامل تیاتر تعلیمی، تیاتر محیطی، تیاتر درمانی، تیاتر کودک خلاق و تیاتر میراث است، که تیاتر تعلیمی کاملاً آموزشی است و به بداهه پردازی قوی و گروه خلاقی از کارگردان و بازیگران نیاز دارد، تیاتر محیطی در یک محیط خاصِ دارای هویت اجرا می شود، تیاتر درمانی نیز مورد استفاده روان شناسان و مشاوران خانواده است، تیاتر کودک خلاق به خلاقیت کودکان می انجامد، و تیاتر میراث نیز هویت ساز است.

او با بیان اینکه تیاتر کاربردی یک جریان علمی است و شرایطی را ایجاد می کند که ما مخاطب را در جای دیگری ببینیم، ادامه داد: باید از انواع تیاتر کاربردی به منظور آموزش و پژوهش در جامعه استفاده شود و برای این منظور، کارگردانِ چنین تیاتری باید ضمن تعامل با جامعۀ شهری خود، از محیط اطرافش شناخت کافی داشته باشد. با همین نگاه بود که برگزاری نخستین رپرتوار تیاتر استانی در شاهین شهر کلید زده شد و موضوعات مهرورزی، همدلی و تعامل اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده، بازی و نمایش، من سالم در بدن سالم، من یار مهربانم، سبک زندگی ایرانی اسلامی، و قهرمان ماندگار، برای آن تعیین شدند.

(واژه رپرتوار به انگلیسی Repertoire به معنی فهرست نمایشهای آماده شده است، یعنی نمایش هایی که قبلا گروه تیاتر به صورت مجزا روی صحنه برده اند و حالا به صورت یک جا روی صحنه آورده اند.)

معلایی بیان کرد: علاقه مندان برای شرکت در رپرتوار کاربردی شاهین شهر تا دی ماه فرصت داشتند تا طرح و ایده خود را به دبیرخانه ارسال کنند. در ابتدا 25 طرح به دبیرخانه ارسال شد و توسط هییت بازخوان مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت 15 طرح جهت بازبینی توسط هییت داوران معرفی شدند. درنهایت نیز نمایش های «امروز درختی خواهم شد» نوشتۀ فرامرز غلامیان و به کارگردانی علی فریدنی و فرامرز غلامیان، «ویار» به نویسندگی و کارگردانی محمدحسن رحیمی، «تصمیم قشنگ توی کتاب بچه ها» نوشتۀ کورش نیک پیام و به کارگردانی محسن مختاری اردلی، «اسپویلر» نوشتۀ مصطفی جعفری خوزانی و به کارگردانی ناصر حاجی باقری، «نمایش» با نویسندگی و کارگردانی حسن محمدی فرانی، «در اتاق باد می وزد» نوشتۀ امیر نجفی و به کارگردانی کورش شمس، «آقای شادی» به نویسندگی و کارگردانی احمدرضا سلیمانی، و همچنین نمایش «به یک اتفاق خوب نیازمندیم» به نویسندگی و کارگردانی محمدامین کشانی به مرحلۀ نهایی نخستین رپرتوار استانی تیاتر کاربردی شاهین شهر راه یافتند.

او افزود: این آثار طی 4 روز، از امروز یکشنبه (13 اسفندماه) تا چهارشنبه (16 اسفندماه) در تالار شیخ بهایی شاهین شهر به روی صحنه خواهند رفت. ضمن اینکه آیین اختتامیۀ این رپرتوار، شنبه (19 اسفندماه) ساعت 16 در همین مکان برگزار می شود.

اجرای آثار نهایی نخستین رپرتوار استانی تیاتر کاربردی

پایان خبر ام ویک

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اجرای آثار نهایی نخستین رپرتوار استانی تیاتر کاربردی" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اجرای آثار نهایی نخستین رپرتوار استانی تیاتر کاربردی"، کلیک کنید.